Web-analytiikka

Web-analytiikalla tuloksia - ei pelkkiä raportteja!

Web-analytiikalla tarkoitetaan sivuston kävijäliikenteen seurantaa ja analysointia siten, että saadaan arvokasta tietoa ja kehityssuosituksia sivuston ja siihen liittyvän markkinointiviestinnän kehittämiseksi. Kokenut web-analytiikkatiimimme tarjoaa web-analytiikan palveluita konsultointityönä, jossa tavoitteena on asiakasyrityksen toiminnan kehittäminen verkkosivuston kävijäliikenteestä mitattujen tietojen perusteella.

Web-analytiikan kolme otsikkoa

  1. Mistä seurattavaan palveluun tai mainokseen on tultu
  2. Mitä siellä tapahtuu
  3. Mitä tehdään seuraavaksi edellä kerättyihin faktoihin perustuen

Kaksi ensimmäistä kohtaa keskittyvät tiedon keräämiseen ja havaintojen tekemiseen kerätyn tiedon perusteella. Analytiikan kolmas vaihe on kaikkein haastavin, sillä tavoitteena on verkkopalvelun, viestinnän ja ylipäänsä online-liiketoiminnan kehittäminen entistä tehokkaammaksi. Onkin ilmiselvää että mikään automaattinen järjestelmä ei tähän pysty, sillä mittaustulosten tulkintaan ja toimenpidesuosituksiin vaaditaan kokeneen ammattilaisen apua. Asiantunteva web-analytiikan konsultti osaa asettua asiakasyrityksen ja heidän asiakkaittensa asemaan tulkitessaan analytiikkajärjestelmään kerättyä dataa.

Parhaimmillaan web-analytiikka voi olla merkittävä liiketoimintaa kehittävä toiminto, joka ohjaa tekemistä ja päätöksiä faktaan (seurantadataan) perustuvien kehitysehdotusten ja toimenpidesuositusten kautta.

Yhteistyö ja luottamus ovat onnistuneen web-analytiikan hyödyntämisen edellytyksiä. Web-analytiikkatoimintaa suoritetaan aktiivisessa yhteistyössä sivuston omistajan kanssa, jotta analyysien kohteet ja päämäärät tukevat sivustolle asetettuja tavoitteita. Jos sivustolle ei vielä ole asetettu mitattavia tavoitteita, tai jos verkkopalvelusta puuttuu seurantajärjestelmä kokonaan niin tiimimme auttaa näiden perusasioiden kuntoon laittamisessa. Lisäksi onnistumisen reseptiin tarvitaan toiminnan kehittämiseen sitoutunut asiakas sekä kokenut ja osaava analyytikko, jolla on laajasti kokemusta sähköisestä liiketoiminnasta, teknologisista mahdollisuuksista sekä markkinoinnin eri muodoista.

Tulokset puhukoot puolestaan

Markkinoinnilta odotetaan yhä enemmän konkreettisia tuloksia. Avenis mittaa ja analysoi verkkosivustoja, web-näkyvyyden ja markkinointitoimenpiteiden tehokkuutta, sekä tuottaa näihin perustuvia konkreettisia kehitysideoita ja toimenpidesuosituksia.

Web-analytiikka1

Web-analytiikassa voidaan käyttää useita erilaisia työkaluja, joista Suomessa yleisin on Googlen tarjoama ilmaispalvelu Google Analytics . Reaaliaikaisen kävijäseurannan visuaaliseksi työvälineeksi suosittelemme usein eZ Live Viewer -järjestelmää. Asiakkaan toiveista ja tarpeista riippuen käytämme myös muita web-analytiikan työkaluja.

Avenis on kokenut ja osaava tekijä

Avenis on konsultoinut web-analytiikan hyödyntämisessä lukuisia asiakkaita eri toimialoilla sekä Suomessa että kansainvälisesti, tehostaen todistetusti useiden asiakasyritysten liiketoimintaa.

Kiinnostuitko?

Ota yhteyttä